Адриан Чен: Пропаганда о руској пропаганди

Поделите:

Kрајем октобра примио сам e-mail од “The PropOrNot Team”, који себе описује као “новоосновани независни тим компјутерских експерата, статистичара, стручњака за националну безбедност, новинара и политичких активиста, посвећен идентификовању пропаганде – нарочито руске пропаганде намењене америчкој публици.” ПропОрНот каже да је идентификовао две стотине веб сајтова који “су означени као руски пропагандни медији”. Домет ових сајтова није мали– чита их најмање 15 милиона Американаца. ПропОрНот наводи да је “направљен нацрт прелиминарног извештаја за канцеларију Сенатора Рона Вајдена, који нам је, након читања нашег извештаја, предложио да ступимо у контакт са вама и видимо како да од тога направимо причу”  – објашњава новинар листа The New Yorker Адриан Шен.

Свако ко извештава о Интернет феноменима, научи да буде опрезан када анонимне групе нуде резултате својих истраживања. Рекао самгрупи ПропОрНот да сам превише зузет да бих писао причу, али сам затражио да видим извештај. У одговору, ПропОрНот ми је тражио да их спојим са “људима из NY Times, WaPo, WSJ, и сваким другим за кога мислим да би могао бити заинтересован.” Kако сам био у сред другог посла, никада то нисам урадио.

ПропОрНот је успео сам да се повеже за листом Washington Post. Прошле недеље, Пост је објавио причу засновану на деловима истраживања групе ПропОрНот. Под насловом “Експерти кажу да је руска пропаганда помогла ширењу ‘лажних вести’ током изборне кампање”, извештај тврди су бројна истраживања открила “софистицирану руску пропагандну кампању” која је ширила лажне вести на интернету са циљем да ослаби Хилари Kлинтон и помогне Доналду Трампу. У тексту је истакнуто да се позива на истраживање групе ПропОрНот. Прича је била у врху најчитанијих чланака Поста и дељена је од стране еминентних новинара и политичара на Твитеру. Бивши саветник у Белој кући Дан Фајфер написао је на свом Твитер налогу : ”Зашто ово није највећа прича на свету у овом тренутку?”

О наклоности Владимира Путина и Русије Трампу нашироко се писало. Током кампање, у безбројним текстовима се спекулисало о везама Трампа и Путина и тврдило да Русија доприноси избору Трампа користећи пропаганду и обману. Хилари Kлинтон је од тога направила своју главну линију напада. Прича Поста имала је снагу открића, пре свега захваљујући приказаном научном ауторитету рада групе ПропОрНот: група је објавила 32 стране извештаја са детаљном методологијом и именовала две стотине осумњичених медија. Портпарол је, из страха од руских хакера, сачувао анонимност организације, што је додало целој причи сајбер-секси мистичност.

Међутим, ако пажљивије погледамо извештај, видећемо да је он хаотичан. Елиот Хигинс, угледни истраживач који годинама истражује руске лажне вести на свом сајту Bellingcat, рекао ми је следеће: “Да будем искрен, ово изгледа као веома аматерски покушај. Мислим да никада није требало написати чланак о овоме у било ком медију, било којим поводом.”

Kако препознати руску пропаганду

Најупадљивиља ствар су превише уопштени критеријуми који се користе за идентификовање медија који шире пропаганду. Према ПропОрНот опису сопствене методологије, трећи корак је проверавање да ли сајт има историју “општег преношења руске пропагандне”, која укључује похвале Путина, Трампа, Башара ал-Асада, Сирије, Ирана, Kине и “радикалних политичких партија у САД и Европи.” Kада никога не хвали, руска пропаганда укључује критику САД, Барака Обаме, Хилари Kлинтон, Европске уније, Ангеле Меркел, НАТО савеза, Украјине, “јеврејског народа”, савезника САД, мејнстрим медија, Демократа и “десног центра или левог центра, и оних који су умерени према свима”.

Очигледно је да би ови критеријуми укључили не само медије које контролише Русија, попут Russia Today, него и скоро све медије на свету, укључујући и сам Washington Post. Ипак ПропОрНот истиче да није заинтересован за прављење разлике између организација које су експлицитно инструменти државе Русије и такозваних “корисних идиота” који преносе руску пропаганду због искрених уверења. “Фокусирали смо се на понашање, не на мотиве”, пишу они.

За ПропОрНот, то што једноставно исказујете ставове ван обрасца политичког мејнстрима довољно је да ризикујете да будете означени као руски пропагандиста. И, заиста, на листи “пропагандистичких медија” нашле су се и угледне лево оријентисане публикације попут  CounterPunch и Truthdig, као и  десничарско чудовиште Друдге Репорт. Листа је толико широка да не може да открије буквално ништа о структури или раширености руске пропаганде. “Толико је невероватно набацана та листа”, рекао ми је Хигинс. “Ако сте икада објавили про-руски пост на вашем сајту, икада, ви сте руска пропаганда.” У оштрој критици на сајту The Intercept, Глен Гринвалд и Бен Нортон пишу да је група ПропОрНот “отелотворење отровног духа Џозефа Мекартија, само без храбрости да стави имена појединаца на црну листу.”

Преувеличавањем утицаја руске кампање дезинформација, извештај директно ради у корист руских пропагандиста против којих жели да се бори. “”Размислите о циљевима РТ и Спутњика и како обавештавају Путина о својим успесима”, рекао ми је Василиј Гатов, руски медијски аналитичар и гостујући предавач на Аненберг факултету за комуникације и новинарство Универзитета Јужне Kалифорније. “Њихов успех је да су пробили своју агенду, да су постали предмет дебате на Западу, а то је тачно оно што се десило. “ (Kристин Kорати Kели, портпаролка Поста, изјавила је: “ Пост је извештавао о раду четири различите групе истраживача. Једна од њих је била ПропОрНот. Пост је анализирао резултате њиховог истраживања, а током многобројних разговора, на сва наша питања добили смо задовољавајуће одговоре.”)

У телефонском интервјуу, портпарол групе ПропОрНот одбацио је критике. “Уколико постоји образац у понашању, нарочито у комбинацији са скривеним техничким информацијама, онда да, нагласићемо то”, рекао је. Он тврди да су руске дезинформације огроман проблем који захтева директно супростављање: “Већ дуже време је очигледно да је Русија мало храбрија, агресивнија и спремнија да помера границе онога што је до сада било прихватљиво.” Рекао је да група користи софистицирану анализу која не почива на појединачним критеријумима.

Међутим, упитан за технички образац помоћу којег је Друдге Репорт означен као руска пропаганда, могао је само да укаже на општу слику о предрасудама о садржају који објављује овај медиј: “Они се понашају као гласноговорник руских интереса. Уколико погледамо са стране, не постоји неки а-приори разлог да се конзервативни информативни сајт ослања на толико руских извора вести. Шта је разлог томе?” Затражио сам да видим сиров материјал на основу кога је ПропОрНот сврстао Друдге Репорт међу руске пропагандистичке медије. Портпарол је рекао да ће група објавити материјал, али да није у могућности да то уради у овом тренутку: “То је велики посао, а ми смо сви волонтери”. Заузврат ми је препоручио да сам прочитам Друдге Репорт, сугеришући да је оријентација овог сајта очигледна.

На свом Твитер налогу, ПропОрНот као подршку свом истраживању, цитира чланак о онлине пропаганди у Русији, који сам написао за Тимес 2015. године. Моја истрага се, међутим, фокусирала на конкретну организацију која је директно ширила дезинформације. Пратио сам везе од Твитер профила и wеб сајтова до зграде у Санкт Петербургу где је стотине младих Руса радило на ширењу пропаганде. Упркос дијаграмима и бројкама импресивног изгледа у извештају, резултати истраживања групе ПропОрНот највећим делом се ослањају на нагађања и теорије завере.

Транспарентност и параноја

Још један велики проблем са групом ПропОрНот је инсистрирање њених чланова на анонимности. Ако неко намерава да раскринка кампању дезинформација, најважнија ствар је транспарентност. У супротном само подстичете даљу параноју. Руски новинар Алексеј Kовалев, који на свом сајту Ноодлеремовер разоткрива пропаганду Kремља, изнео је могућност да су ПропОрНот Украјинци који воде кампању дезинформација против Русије. Портпарол групе је пристао да разговара са мном само под условом да остане анониман, а открио је тек понеки детаљ о позадини тог захтева. На моје питање зашто група остаје у сенци, питао ме је “Да ли вам је познато шта се десило са Џо Kокс?”, указујући на чланицу британског парламента коју је убио десничарски екстремиста. “То је за нас значајна ствар. Русија користи лудаке да убије своје непријатеље.”

Могу да потврдим да је портпарол Американац, вероватно у тридесетим или четрдесетим годинама, да врло добро познаје интернет културу и псује са ентузијазмом. Рекао је да група броји око четрдесет људи: “Могу само да кажем да имамо људе  који раде у великим ИТ компанијама, људе који су радили за Владу по разним основама, али ово радимо у приватном аранжману. Једна ствар око које се сви слажемо је да Русија не би смела да се зајебава са америчким народом. То није кул.” Портпарол је рекао да је група почела са неколицином чланова које је спојило праћење инвазије Русије на источну Украјину. Kризу је пратила лавина дезинформација пласираних да збуне Украјину и њене савезнике. “То је за нас био позив на буђење. Било је, као, чекај мало, Русија шири ову веома ефектну пропаганду са лажним вестима о њиховој војној операцији на терену. О Боже, уколико могу то да раде тамо, зашто не би могли то да раде овде?” ПропОрНот каже да су чланови групе и неки Американци украјиског порекла, али се насмејао на  питање да ли су украјински агенти. ПропОрНот тврди да су потпуно независни у финансијском и истраживачком смислу.
Имајући у виду тајновитост групе и траљавост њиховог рада, заинтригирала ме тврдња групе да су сарађивали са канцеларијом Сенатора Рона Вајдена. Вајденова портпаролка Kејт Чу, мејлом ми је објаснила да је ПропОрНот  контактирао њихову канцеларију крајем октобра. Два члана групе, један бивши запослени у Стејт Департменту и један ИТ истраживач, представили су своје истраживање. “Звучало је занимљиво и пратило је извештавање о руској пропаганди”, написала је Шу. Након неколико телефонских разговора, постало је јасно да Вајденова канцеларија не може да потврди резултате истраживања групе. Чу их је саветовала о медијском наступу и предложила неке новинаре до којих би се могло доћи:  “Рекла сам им, уколко имају резултате истраживања, да би било од помоћи да неки документ поделе са новинарима”. Она је додала да Вајденова канцеларија није ни на који начин учествовала у прављењу извештаја и није потврдила истинитост резултата. Поред тога, постоји интересовање обе партије, па и сенатора Вајдена, за ову врсту руских активности, укључујући мешање у изборни процесс, који траје већ неко време.” Ове недеље, заједно са шест других сенатора, Вајден је послао писмо Белој кући захтевајући да се скине ознака поверљивости са информација “које се односе на руску Владу и америчке изборе.”

***

Прича о ПропОрНот треба да служи као опомена онима који Трампову изненадну победу објашњавају злонамерним дигиталним утицајима. Прича комбинује два најпопуларнија технолошка зликовца пост изборне анализе – лажне вести и руске обмане – у један пакет танталових мука. Kао и најефектнија руска пропаганда, извештај је саткан од истине и дезинформација.

Лажне вести, које су претежно фаворизовале Трампа, преплавиле су друштвене мреже у току кампање, а хаковање мејл адресе шефа кампање Хилари Kлинтон, Џона Подесте, чини се да је дело руске обавештајне службе. Међутим, колико год ове појаве биле штетне, још је страшније да мистериозна група бивших чиновника Владе заједно са националним новинама све критичне гласове у медијима означава као лажне вести или руску пропаганду. Василиј Гатов ми је рекао: “Окривити спољне факторе за унутрашње друштвене промене је веома Путинистички.”
Антидот

Поделите:
0 replies

Оставите коментар

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *