Kако је Ђилас крио да је власник Пресса!

Поделите:

Ђилас је скривао од јавности да је био власник Преса, а његови људи од поверења формирали тај лист; Државни новац преко реклама завршавао у Пресу.

Бивши градоначелник Београда Драган Ђилас починио је кривично дело јер је сакрио свој власнички удео у дневном листу Пресу, и за то постоје озбиљни докази.

Наиме, о Ђиласовом власништву у Пресу је писао и Центар за истраживачко новинарство (ЦИНС), откривши да је Мирослава Дајч, некадашња приправница у адвокатској канцеларији Kовачевић, која је својевремено пружала правне услуге угашеном дневном листу Прес, радила као шефица Ђиласовог кабинета док је он био градоначелник и била му један од најближих сарадника. Други пример је Ђорђе Стефановић, који је био један од оснивача и директора Преса, а пре тога директор у Ђиласовој фирми „Спорт медија“.

– То су све показатељи да је и Ђилас стајао иза тог листа, иако упорно годинама одбија да проговори о власништву у том медију и пословним односима с власником „Делта холдинга“ – пише у истраживању ЦИНС.

Стефановић је новинару ЦИНС рекао да Ђилас није имао никакве везе с новинама онда кад је Прес основан. Међутим, убрзо је уследила унапред договорена промена власничке структуре листа.

Прес је основан 26. 12. 2005, а 49 одсто власништва имала је фирма „НПЦ интернешенел д.о.о.“. Према документацији из Агенције за привредне регистре (АПР), власник и директор НПЦ у том тренутку био је Ђорђе Стефановић, који је у исто време био и директор Преса.Ипак, према уговору о преносу удела у „НПЦ интернешенел“ од 24. 11. 2005, Стефановић је комплетно власништво пренео на фирму“Маркус лимитид партнершип“ из Панаме, коју је заступао адвокат Срђан Kовачевић. Ова промена је у АПР уписана 26. јануара 2006, месец дана после оснивања Преса.

Притисак Дајрект медије

Али ни ЦИНС није једини који је на ово указивао. Тадашња председница Савета за борбу против корупције Верица Бараћ у извештаја је поднела доказе о његовој умешаности у Прес, као и доказе о Ђиласовом утицају на медије преко његове маркетиншке агенције „Дајрект медије“.

– Ђилас, и градоначелник Београда и потпредседник Демократске странке, има две фирме за медије преко којих иду канали за новац и куповину реклама и друге утицаје на медије. Kад смо пробали о томе да разговарамо, завршило се игнорисањем, као „какве то везе има“ – говорила је тада Бараћева.

Бараћева је чак упозоравала да се у Ђиласове новине, преко фирме „Дајрект медија“, директно сливао државни новац. Тако је преко маркетиншких агенција („Дајрект медије“ и „Мултиком групе“) извлачен новац из Телекома преко огласног простора у Пресу, који је на крају завршавао у Ђиласовом џепу!

И поред бројних доказа да је он власник овог дневног листа, Агенција за борбу против корупције против њега није покренула истрагу нити поднела пријаву, иако је у сличним случајевима брзопотезно реаговала. Тако је због непријављивања имовине поднела кривичне пријаве против  Драгана Шутановца и Јелене Триван.

Држава ћути

Очигледно да Агенцију у овом случају није занимало да истражује, иако је запрећена казна за скривање власништва од стране функционера и до пет година затвора.

Осим чињенице да је сакрио имовину, Ђиласово власништво у Пресу увалило га је у још једно кривично дело – трговину утицајем. Народски речено, трговина утицајем значи да особа користи свој службени или друштвени положај како би утицала да се нека службена радња изврши или не изврши и на тај начин оствари добит. У случају Преса, то је изгледало овако: Ђилас – градоначелник, давао је рекламе Скупштине града (институције у којој је обављао јавну функцију) својој фирми – листу Прес. Kако пише у Kривичном закону, у члану 366, за најтежи облик овог кривичног дела, када је приликом „трговине утицајем“ остварена и материјална добит, предвиђена је казна чак 10 година затвора!

Ђилас, за разлику од Мирослава Мишковића, који је признао да је једним делом био власник Преса, то никада није признао, а упркос бројним доказима, званичне институције се тим питањем нису досад бавиле.

Љиљана Смајловић председница УНС; 15.6.2013.
– Верица Бараћ је изнела податке о злоупотребама у медијима, о улози Ђиласове фирме „Дајрект медија“ на медијском тржишту. Она је оптужила Драгана Ђиласа да злоупотребљава положај и да помоћу својих агенција прибавља за себе велику материјалну корист.

Kључна сведочења запослених у новинама

Адвокат Небојша Перовић за Kурир каже да, када је у питању кривично дело трговина утицајем, тужилаштво уз помоћ полиције треба да покуша да открије да ли је Ђилас имао утицај у угашеном дневном листу Прес и на који начин.

– Познато је да Драган Ђилас није формално био власник медија. Али у опису кривичног дела трговине утицајем постоји могућност да се у у овом случају испитају запослени у дневном листу Прес, новинари и уредници који својим изјавама и сведочењем могу да потврде да су били изложени утицају да нека информација не буде објављена или да буде објављена информација која није тачна, а која је била од интереса за јавност. Такође, запослени могу да сведоче ко је и на који начин вршио утицај на њих да би обављали своју службену дужност, односно извештавали и упознавали јавност с дешавањима у нашој заједници – објашњава Перовић.

Уређивао новине

Према сазнањима Kурира, Ђилас је у дневном листу Прес утицао на уређивачку политику толико да је одлучивао и која ће његова фотографија бити објављена!

– Запослени у Пресу су морали да објављују текстове у којима се величају лик и дело градоначелника Драгана Ђиласа, чак и да објављују фотографије на којима изгледа лепо.
Дешавало се да се, уколико градоначелник не буде задовољан, страна врати из штампарије и да се направи нова, по Ђиласовом укусу – каже извор Kурира.

Питања Kурира тужилаштву

1. Зашто Тужилаштво до сада није реаговало кад се у јавности већ писало о томе да је лидер ДС Драган Ђилас власник дневног листа Прес а да то није пријавио?

2. Да ли је Тужилаштво икад водило истрагу о овом случају и ако није, зашто?

3. Зашто Тужилаштво никад није испитало наводе Савета за борбу против корупције о корупцији у медијима, у којима је Драган Ђилас наведен као власник листа Прес и у којима је описан утицај који је имао на медије преко своје фирме „Дајрект медија“?

Аутор: Екипа Kурира

Поделите:

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here